अलग करना
अलग होना
How to disengage from this knot of thinking mortal matter the Immortal it contains, from this mentalised vital animal man the happy fullness of his submerged hints of Godhead, is the real problem of a human being and living.
मानवीय अस्तित्व और जीवन की वास्तविक समस्या यह है कि मनोमय मर्त्य जड़ देह की गांठ में से इसकी अन्तर्निहित अमर्त्य सत्ता को कैसे उन्मुक्त किया जाये, इस मानसभावापन्न प्राणप्रधान पशुत्वमय मानव में से इसके देवत्व के प्रच्छन्न संकेतों के सुखद पूर्णैश्वर्य को कैसे प्रकट किया जाये ।
This is because mind and life bring in a great subtlety and intricacy of movement, each realised movement carries in it a complex of forces, and even if we could disengage all these, all, that is to say, that are simply actualised and on or near the surface, we should still be baffled by all the rest that is obscure or latent, concealed and yet potent contributory causes, hidden motion and motive force, undeployed possibilities, uncalculated and incalculable chances of variation.
इस कारण यह है कि मन और प्राण क्रिया की एक महान् सूक्ष्मता एवं जटिलता को ले आते हैं, प्रत्येक संसद्धि क्रिया अपने अन्दर शक्तियों के एक जटिल संघात को धारण किये होती है, और यदि हम इन सबको अर्थात् जो बस अभी हाल में चरितार्थ हुई हैं और उपरितल पर या उसके निकट हैं उन सबको संघात में से पृथक करके जान भी सकें तो भी बाकी की उन सब चीजों के बारे में जो तमसाच्छन्न या प्रसुप्त हैं हतप्रभ ही रहेंगे, अनेकों गुप्त और फिर भी शक्तिशाली सहायक कारण, प्रछन्न गति एवं प्रेरक शक्ति, अप्रकाशित सम्भावनाएं, परिवर्तन की अनवाधारित एवं अनवधार्य सम्भावनाएंइन सबके बारे में हमारी बुद्धि चकरायी ही रहेगी ।
These things are the ordinary aspects of the soul while it is working out its force in nature, but when we get nearer to our inner selves, then we get too a glimpse and experience of something which was involved in these forms and can disengage itself and stand behind and drive them, as if a general Presence 750 The Yoga of Self - Perfection or Power brought to bear on the particular working of this living and thinking machine.
जब अन्तरात्मा प्रकृति में अपनी शक्ति को कार्यान्वित कर रही होती है तो ये चारों धर्म उसके साधारण रूप होते हैं, परन्तु जब हम अपनी अन्तरात्मा के अधिक निकट पहुंचते हैं तब हमें एक ऐसी सत्ता की झांकी एक अनुभूति भी प्राप्त होती है जो इन सब रूपों में तिरोहित थी तथा जो अपने - आपको इनमें से मुक्त करके एवं पीछे की ओर स्थित होकर इन्हें प्रेरित कर सकती है, मानो वह एक सार्वभौम आत्मशक्ति और चतुर्विध व्यक्तित्व 765 उपस्थिति या शक्ति हो जो सजीव और चिन्तनशील मशीन की एक विशेष क्रिया पर प्रभाव डालने के लिये व्यक्त की जाती है ।
Rather than refute such silliness, conservatives debate an issue that barely existed pre - September 11 but bears close watching for its policy implications. To one side stand those of us who see the Muslim world going through a temporary crisis and who seek ways to help modernize its religion, so that Muslims can flourish. To the other side stand those who see Islam as an irredeemable death cult and seek to ban Islam and disengage from Muslims. The NYPD report.
उदाहरण के लिए मुहावरा ‘आतंकवाद के विरूद्ध युद्ध ' जो कि छः वर्ष पूर्व व्यापक रूप से स्वीकार किया गया था धीरे - धीरे समाप्त होता दिख रहा हैं क्योंकि यह शत्रु के प्रति रणनीति को भ्रामक बनाता है
He gets beyond the animal range and height because he Purification Intelligence and Will 665 has been able to disengage and separate to a greater or less extent his thought action from the sense mentality, to draw back from the latter and observe its data and to act on it from above by a separated and partially freed intelligence.
वह पशु के क्षेत्र और बुद्धि और संकल्प की शुद्धि 675 उसकी उच्चता के परे इस कारण पहुंच जाता है कि वह अपनी विचार - क्रिया को इन्द्रियाश्रित मन से थोड़े बहुत अंश में मुक्त एवं पृथक् करने, इससे पीछे हटकर इसकी दी हुई सामग्री का निरीक्षण करने और इसपर ऊपर से एक पृथक्कृत एवं अंशतः स्वतन्त्र बुद्धि के द्वारा कार्य करने में समर्थ हो गया है ।
As they disengage themselves after sexual gratification, Mehnga Singh catches her by the neck.
वासना की तृप्ति के बाद जब दोनों बिछड़ते है तो महंगा सिंह उसका कंठा पकड़ लेता है ।
Seeing his first line routed and right flanking column driven back, Tatya who was commanding the second line decided to disengage.
अपनी पहला पंक्ति को छिन्न भिन्न होते देखर जाहिने बाजू वाले दस्ते को पीछे हटता देखकर, तात्या ने, जो दूसरी पक्ति की कमान संभाल थे, युद्ध भूमि से हट जाने का निश्चय किया ।