परिवर्तनीयता
Mutableness
Immutableness
Sadowski quoted my words accurately but turned their meaning upside - down ; he transformed my rather prosaic observation of fact into part of a grand theory that I never enunciated - and which, for the record, I repudiate. Throughout my work, I stress mutability and change and argue against historical essentialism concerning Islam. I see the Muslim world as changing and avoid extrapolations from present - day circumstances to the future. I make a point not to say something will “ always” be a certain way. Further, contrary to Sadowski, I hold that Islam and democracy are indeed compatible.
स्टानफोर्ड विश्वविद्यालय के जोएल बीनिन और मिडिल ईस्ट रिपोर्ट के जोये स्ट्रोक ने सादोवस्की के लेख को पुनः अपने सह सम्पादित कैलिफोर्निया विश्वविद्यालय प्रेस की पुस्तक Political Islam: Essays from Middle East Report में प्रकाशित किया और इसमें मुझे पृष्ठ 34 पर उद्धृत किया ।
It is not a basic consciousness, but a development of forms of consciousness, not a power of being, but a various play of partial powers of being, not the enjoyer of the self - delight of our existence, but a seeking after various notes and tones of experience which shall more or less render that delight in the mutability of relations.
यह मूलभूत चेतना नहीं है, बल्कि चेतना के रूपों का एक प्रकार का विकास हैंसत्ता की कोई शक्ति नहीं है, बल्कि उसकी अपूर्ण शक्तियों की नानाविध लीला है, हमारी सत्ता के आनन्द का भोक्ता नहीं है, वरन् अनुभव के उन विविध स्वरों और तानों की खोज है जो इस आनन्द को, कम या अधिक, क्षर आत्मा की अभिव्यक्ति के प्रकार 383 सम्बन्धों के रूप में परिणत कर दें ।