नाटकीय
नाटक संबंधी
नाट्यशाला का
Histrionics
Untheatrical
But for all that Girish Ghosh was the first major innovator of Bengali theatrical dialogue.
किंतु सर्वोपरि गिरीश घोष बंगला नाटकीय संवाद के प्रथम प्रधान आविष्कर्त्ता थे ।
It is only fair to add that the Act has been used for suppressing political dissent in theatrical performances not only by the British rulers but by their successor Governments of independent India as well.
यह कहना अनुचित नहीं होगा कि न केवल अंग्रेज शासकों ने बल्कि स्वतंत्र भारत के उनके उत्तराधिकारी शासनों ने भी इस अधिनियम का उपयोग नाट्य प्रदर्शनों में अभिव्यक्त होने वाली राजनैतिक असहमति को दबाने के लिए किया है ।
Theatrical Yatra: Yatra was by this time considerably influenced by the Calcutta theatre in its techniques.
रंगमंचीय जात्रा - अब जात्रा की तकनीक पर कलकत्ता रंगमंच का पर्याप्त प्रभाव पड़ चुका है ।
Raja Lakhdata Singh, in spite of its frankly propagandist tone, has theatrical elements.
2 राजा लखदाता सिंह में इसकी स्पष्ट प्रचार वृत्ति के बावजूद नाटकीय तत्व है ।
From descriptive accounts and some faded photographs one can see the ghostly presence of the theatrical arrangements of Covent Garden, Drury Lane, Theatre Royal and other playhouses.
कुछ विवरणात्मक वृत्तांतों और कुछ धुंधले पड़ चुके फोटोग्राफों से हमें कोवेंट गार्डन, दूरी लेन, थिएटर रायल आदि के वास्तु शिल्प और रंगमंचीय व्यवस्थापकों की प्रेतवत् उपस्थिति देखने को मिलती है ।
Thus in the decade before the opening of the first public theatre Bengali dramatic literature had acquired a body of work which, though slight in number, had set certain norms and was not altogether an inadequate source of sustenance for the theatrical groups.
इस प्रकार प्रथम सार्वजनिक रंगशाला के खुलने के पूर्व के दशक में बंगला नाटक साहित्य में पर्याप्त नाटक लिखे गए, जिनकी संख्या यद्यपि बहुत कम थी, तथापि उन्होंने कतिपय मानदंड स्थापित किए थे और वे नाटक प्रदर्शक समूहों के जीवित रहने के पर्याप्त स्त्रोत थे ।
He cultivated friendship with actors and composed plays for theatrical performance.
5 उन्होंने नटों के साथ मित्रता की और रंगमंच पर खेले जाने के लिए नाटक लिखे ।
The play was produced on the stage and in order to make it stage - worthy, Nanalal seems to have taken considerable pains to make it a well - knit play, with the plot, parallel plot and sub - plot introducing some incidents and episodes which are theatrical and some of the songs which are stagey.
नाटक मंच पर खेला गया, और मंच के लायक बनाने हेतु नानालाल ने काफ़ी मेहनत करके उसे सुसंबद्ध स्वरूप दिया है - कथानक, समानंतर कथानक और उपकता में कुछ नाटकीय घटनाएँ जोड़कर, कुछ नाटकोचित गीत जोड़कर ।
A drop scene or a curtain which is used in a theatrical performance is also used with the same purpose here.
नाटय प्रदर्शनों में मंच पर लगाया जाने वाला एक पर्दा भी नाममात्र के इस मंच पर लगाया जाता है ।
Kanyasulkam. is produced for the first time in 1892 by the Jagannatha Vilasini Sabha, a theatrical company founded by Ananda Gajapati to stage Sanskrit plays.
आनंद गजपति के द्वारा संस्कृत नाटकों के प्रदर्शन के लिए स्थापित नाटक कंपनी जगन्नाथ विलायसनी सभा के तत्वावधान मेंकन्या शुल्कम् का पहला प्रदर्शन 1862 मेंद हुआ था ।