कलंकित करना
मानहानि
निंदा
निंदा करना
This decision of the king engendered a keen conflict between the Saivas and Vaishnavas of the kingdom who then became engaged in a war of mutual vilification.
राजा के इस निर्णय से राज्य क वैष्णवों और शैवों के बीच संघर्ष की स्थिति पैदा हो गई और वे एक - दूसरे पर कीचड़ उछालने लगे ।
Israelis themselves are not immune to the new paradigm, as the case of Avraham Burg suggests. A former speaker of Israel ' s parliament and candidate for prime minister, he switched paradigms and wrote a book on the legacy of the Holocaust that compares Israel to Nazi Germany. He now wants Israelis to give up on Israel as defender of the Jewish people. No one, Burg ' s sad example suggests, is immune from the new paradigm disease. Hazony ' s essay does not offer policy responses but in a letter to me he sketched three areas to address: building awareness of the new paradigm ' s existence, finding anomalies to invalidate it, and revitalizing the old paradigm by bringing it up to date. Note that the new paradigm applies exclusively to Western states. Syria and Iran, to take prominent examples, get a free pass ; it ' s quite fine for them to pursue national interests in as bellicose a fashion as possible, without invoking the Left ' s wrath. The question of why New Paradigmers, so opposed to Israeli policies and actions, nevertheless look with forebearance on other nation - states and their doings. The related question of whether this double - standard doesn ' t suggest that the campaigns of vilification conducted against Israel are actually driven by a form of classic anti - Semitism.
नाजी आक्रोश को राष्ट्र राज्य के साथ जोडना त्रुटिपूर्ण है ? और इस ओर ध्यान जाना आवश्यक है । नाजी राष्ट्र राज्य को नष्ट करना चाहते थे । कान्त से कम उनका स्वप्न वैश्विक राज्य स्थापित करने का नहीं था । नये स्तर वाले इतिहास को नष्ट करते प्रतीत होते हैं ।
It must be ensured that in the name of checking corruption, vilification campaigns are not carried out to defame or destroy reputations.
यह सुनिश्चित किया जाना चाहिए कि भ्रष्टाचार की रोकथाम के नाम पर बदनाम करने या प्रतिष्ठा को नुकसान पहुंचाने के लिए निंदा अभियान न चलाए जाएं ।
By their mutual vilification they nullify one another and bring the whole institution of religion into disrepute.
परस्पर मिथ्यापवाद द्वारा वे एक दूसरे को निष्प्रभावी करते हैं और इस प्रकार सारे धर्मो को बदनाम करते हैं ।
Paradigms also frame politics and Hazony applies this theory to Israel ' s delegitimization in the West. Israel ' s standing has deteriorated for decades, he argues, “ not because of this or that set of facts, but because the paradigm through which educated Westerners are looking at Israel has shifted. ” Responding to the vilification of Israel by offering corrective facts - about Israel ' s military morality or its medical breakthroughs - “ won ' t have any real impact on the overall trajectory of Israel ' s standing among educated people in the West. ” Instead, the latest paradigm must be recognized and fought.
उदाहरण के लिये तो फिर अमेरिका जिसने कि मानव कल्याण के लिये इतना कुछ किया है उसके प्रति शत्रुता का भाव क्यों है ? इसी प्रकार एक छोटा सा देश इजरायल जो कि शास्वत काल से उत्पीडित लोगों के पुनरुत्थान का प्रतीक है वह इस कदर भावुक घृणा को उत्पन्न करने का कारण बनता है कि दूसरे अर्थों में शालीन लोग भी इस राज्य को नष्ट करने की इच्छा रखते हैं ?
Nor would it be fair on my part to conceal from you my own feeling that while Sheikh Abdullah has been allowed to depart, from time to time as suited his inclinations, from the pledged and written word, to act consistently in breach of the loyalty which he professed to me prior to his release from jail and the oath of allegiance which he took when he assumed office, and to indulge openly along with his colleagues in a campaign of vilification and foul calumny against me, both inside the State and outside, I should have had to be driven from position to position容ach of which I thought I held on the advice of the States Ministry.
न ही इस विषय में मेरी अपनी यह भावना आपसे छिपाना उचित होगा कि एक ओर शेख अब्दुल्ला को समय समय पर अपनी मर्जी के मुताबिक दिये हुए और लिखे हुए वचन तोड़ने दिया गया है तथा लगातार उस वफादारी को, जो उन्होंने जेल से मुक्त होने से पहले मेरे लिये प्रकट की थी, और पद ग्रहण करते समय ली गई राजभक्ति की शपथ को भंग करने दिया गया है और मेरे खिलाफ राज्य के भीतर और बाहर अपने साथियों के साथ निन्दा के तथा झूठे गन्दे आरोपों के खुले प्रचार में जुटे रहने दिया गया है और दूसरी ओर मुझे एक स्थिति से दूसरी स्थिति में बलपूर्वक धकेला गया है, जिसे मेरे ख्याल से मैंने देशीराज्य मंत्रालय की सलाह से स्वीकार किया है ।
Sheikh Abdullah should be clearly told to stop the campaign of vilification against me and to abandon all activities, both on his part and that of his followers, aimed at securing my abdication.
2. शेख अब्दुल्ला से स्पष्ट कह दिया जाना चाहिये कि वे मेरे विरुद्ध निन्दा का प्रचार बंद करें तथा वे और उनके अनुयायी मेरे सिंहासन - त्याग को लक्ष्य बनाकर जो प्रवृत्तियां चलाते हैं उन्हें छोड़ दें ।
That being the case, and with the East Bengal situation facing us and the attendant campaign of vilification of which their radio news of 10, 000 persons killed in Calcutta is a glaring example, it is not an opportune time to pursue this matter at least for the time being, until relations between the two countries assume a character in which it would be possible for Pakistan to subscribe to the simple issue of outlawry of war without any mental reservations and it would be possible for us to put faith in such intentions.
ऐसी स्थिति होने के कारण तथा हमारे सामने खडी पूर्व बंगाल की स्थिति को देखते हुए और उसके साथ जुडे हुए भारत को बदनाम करने के पाकिस्तान प्रचार को ध्यान में रखते हुए जिसका ज्वलन्त उदाहरण है पाकिस्तान रेडियो का कलकत्ते में 10, 000 आदमी मारे जाने का समाचार यह कहा जा सकता है कि कम से कम कुछ समय के लिए इस मामले को चालू रखने का यह अनुकूल समय नहीं है ; हमें उस समय तक यह बात स्थगित रखनी चाहिये जब तक कि दोनों देशों के सम्बन्ध ऐसा स्वरूप ग्रहण न करें, जिसमें पाकिस्तान के लिए किसी तरह का मानसिक संकोच रखे बिना युद्ध के बहिष्कार के सीधे - सादे प्रस्ताव को स्वीकार करना संभव हो और हमारे लिए उसके ऐसे आशयों में विश्वास रखना संभव हो ।
Kolhatkar ' s mature critical imagination never follows the path of personal vilification.
दोष दिखाते समय उनकी समीक्षा में व्यक्तिगत उपहास नहीं आता ।
Sarala Dasa describes the different classes of vilifiers and the punishments which they get for vilification.
सरलादास ने निंदकों की विभिन्न कोटियों व उन्हें मिलने वाले दण्ड का भी वर्णन किया है ।