Meaning of Exclusion in Hindi - हिंदी में मतलब

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Ayush Rastogi
Mar 08, 2020   •  0 views
  • बहिष्कार

  • बहिष्करण

  • अपवर्जन

Synonyms of "Exclusion"

  • Excommunication

  • Censure

  • Exception

  • Elision

  • Ejection

  • Expulsion

  • Riddance

Antonyms of "Exclusion"

"Exclusion" शब्द का वाक्य में प्रयोग

  • Many people experiencing social exclusion will not suffer from poor transport.
    सामाजिक अलग थलगपन का शिकार होने वाले अधिकतर लोगों की समस्या घटिया यातायात नहीं है ।

  • The self - annihilation of the Buddhist is in its nature absolute exclusion of all that the mental being perceives ; the self - immersion of the Adwaitin in his absolute being is the self - same aim differently conceived: both are a supreme self - assertion of the soul of its exclusive independence of Prakriti.
    बौद्धों के आतम - निर्वाण का स्वरूप हैउन सब वस्तुओं का पूर्ण बहिष्कार जिन्हें मनोमय पुरुष अनुभव करता है; अद्वैवादी का अपनी निरपेक्ष सत्ता में आत्म - लय भी ठीक यही लक्ष्य है जिसकी कल्पना एक भिन्न प्रकार से की गयी है; इन दोनों लक्ष्यों के द्वारा आत्मा इस तथ्य को चरम रूप पूरुष और उसकी मुक्ति 447 में प्रस्थापित करती है कि वह प्रकृति से निरपेक्ष एवं ऐकान्तिक रूप में स्वतन्त्र है ।

  • 1 The Prime Minister asked the Social exclusion Unit to look into the problems of young runaways as a potential topic for future work. 1
    प्रधान मंत्री ने सोश्यल ऐक्सक्लूज़न यूनिट से कम उम्र वाले जो लोग घर छोडकर भाग जाते हैं उन की समस्याओं पर आगे चलकर काम करने की नज़र से गौर करने के लिए कहा है ।

  • The third reason for boycott is ' undoubtedly the affront to Indian self - respect involved in the deliberate exclusion of Indians from the Commission.
    निस्संदेह बहिष्कार का तीसरा कारण यह है कि आयोग में जानबूझ कर भारतीयों को शामिल न करके उनके आत्मसम्मान को आहत किया गया है ।

  • A person who is interested in others or in the environment as opposed to or to the exclusion of self.
    एक व्यक्ति जो स्वयं के विपरीत संबंध में अन्य व्यक्तियों या वातावरण में रूचि लेता है

  • The starting point is when the exclusion becomes known to the plaintiff
    प्रारंभिक बिंदु वह है जब अभोयोगी को बहिष्कार का ज्ञान हो जाता है

  • This simplistic and ahistorical understanding largely dominates how outsiders see the Palestinians, to the near exclusion of other, more nuanced analyses, and the party line afflicts the whole history of the conflict - the period before 1948, the heyday of pan - Arabism, the emergence of the Palestine Liberation Organization, and especially the 20 - year period, 1987 to 2007, that Schanzer studies in the following pages. As he puts it, “ While the mainstream American media overreported the violence between the Palestinians and Israelis, the ' other struggle for Palestine, ' which began to play out between Fatah and Hamas, received little to no coverage in America. ”
    यह अत्यंत साधारणीकरण और इतिहास से परे की समझ बाहरी लोगों द्वारा फिलीस्तीनियों को देखने को भारी मात्रा में प्रभावित करती है और इस प्रक्रिया में अन्य प्रकार की कुछ अलग व्याख्या को पूरी तरह नजरांदाज कर दिया जाता है और इस पूरे संघर्ष को एकपक्षीय रूप से देखा जाता है जिसमें कि 1948 से पूर्व का समय, समग्र अरबवाद के प्रभावी दिनों, फिलीस्तीनी लिबरेशन आर्गनाइजेशन और विशेष रूप से 20 वर्षों 1987 से 2007 के मध्य के समय पर विशेष चर्चा नहीं होती जिसका अध्ययन स्कैंजर ने इन पृष्ठों में किया है । जैसा कि वे कहते हैं, “ एक ओर जहाँ अमेरिका के मुख्यधारा मे मीडिया ने फिलीस्तीनियों और इजरायल के मध्य हिंसा को खूब दिखाया है तो वहीं ” फिलीस्तीन के लिये अन्य संघर्ष “ जो कि हमास और फतह के मध्य हुआ उसे अमेरिका में या तो दिखाया ही नहीं गया या अत्यंत कम दिखाया गया” ।

  • 24. Transport providers should factor in the needs of people experiencing or at risk of social exclusion in terms of access to work, learning, health care and other activities. 24.
    यातायात की सेवाएं देने वालों को काम पर सीखने के लिए, सेहत की नदेखरेख के लिए तथा अन्य कामों के लिए यात्रा करने वाले ऐसे लोगों की ज़रुरतों का हिसाब लगाना चाहिए जिन्हें सामाजिक अलग - थलगपन का खतरा है ।

  • See page 20 on exclusion clauses.
    कृपया पृष्ठ २० पर दिए वंचित करने वाली शर्तों से संबंधित सूचना देखिए ।

  • Partial: Holy books have vast importance but do not create the immediate context of action. Reading the Bible in isolation gives limited insight into the range of Jewish and Christian experiences over the millennia ; likewise, Muslims have read the Koran differently over time. The admonishment for female modesty meant one thing to Egyptian feminists in the 1920s and another to their descendants today. Then, head coverings represented oppression and exclusion from public life. Today, in the words of a British newspaper headline, “ Veiled is beautiful. ” Then, the head - covering signaled a woman not being a full human being ; now, in the words of an editor at a fashion magazine, the head - covering “ tells you, you ' re a woman. … You have to be treated as an independent mind. ” Reading the Koran in isolation misses this unpredictable evolution. In brief, the Koran is not a history book. A history book, however, is a history book. Instead of the Koran, I urge anyone wanting to study militant Islam and the violence it inspires to understand such phenomena as the Wahhabi movement, the Khomeini revolution, and Al - Qaeda. Muslim history, not Islamic theology, explains how we got here and hints at what might come next.
    न्यूनता - पवित्र पुस्तकों की व्यापक महत्ता होती है परंतु तात्कालिक कार्य का संदर्भ इनसे जुड़ा नहीं होता. अकेले बाईबिल को पढ़ने से यहूदियों और ईसाइयों के एक हजार साल के व्यवहार को नहीं समझा जा सकता. इसी प्रकार मुसलमानों ने भी हर समय कुरान को भिन्न भिन्न तरीके से समझा है. उदाहरण के लिए महिलाओं के शील के संबंध में 1920 में मिस्र के लोगों का आग्रह कुछ दूसरा था जबकि आज की पीढ़ी के लिए यह कुछ दूसरा है उस समय सर ढ़कना एक अत्याचार का प्रतीक था जो सार्वजनिक जीवन से अलग - थलग करता था. जबकि आज ब्रिटेन के समाचार पत्र के शीर्षक के अनुसार आवरण सुंदरता को बढ़ाता है. उस समय सिर ढ़कने का अर्थ था कि एक महिला को पूर्ण मानव का दर्जा नहीं मिला है जबकि अब फैशन पत्रिका के एक संपादक के अनुसार सिर ढ़कने का अर्थ है कि आप एक महिला हैं और आपको एक स्वतंत्र मस्तिष्क का दर्ज़ा मिलना चाहिए.

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